INSTALLEREN VAN DIGITALE TACHOGRAFEN

Wij werken alleen met de beste merken in digitale tachografie: Stoneridge en VDO.

Voor 1 januari 2025 moeten alle vrachtwagens voor internationaal vervoer hun oude analoge of digitale 1B-tachograaf laten vervangen hebben door een slimme tachograaf van de tweede generatie. Bij TAVEC kan u uw vrachtwagen(park) laten uitrusten met deze slimme type 2 tachografen (SMT2) van VDO of Stoneridge.

De tweede generatie slimme tachograaf is verplicht sinds 2024 voor alle voertuigen die nieuw op kenteken worden gezet en die worden gebruikt voor internationaal transport. Deze nieuwe tachograaf voldoet aan de Europese richtlijnen en aan de cabotageregels voor grensovergangen, laad- en losmomenten, berekeningen van arbeidstijdenregistratie en de nieuwe verkorte rust die tot twee keer achter elkaar genoten mag worden. 

  • Wees de wachtrijen te slim af en laat uw tachografen nu al vervangen!

    Voor 1 januari 2025 dienen alle analoge of “oude” digitale tachografen worden vervangen door de slimme tachograaf versie 2.

    Voor 18 augustus 2025 dienen alle slimme tachografen versie 1 worden vervangen door de slimme tachograaf versie 2.

  • Vanaf 1 juli 2026 moeten alle voertuigen voor internationaal wegvervoer, zwaarder dan 2,5 ton, beschikken over een toestel van de tweede generatie digitale tachografen (SMT2).

MAAK EEN AFSPRAAK

Vul het formulier in en TAVEC contacteert u zo snel mogelijk!

DE NIEUWSTE GENERATIE TACHOGRAFEN

Bij TAVEC installeren we uitsluitend digitale tachografen van de nieuwe tweede generatie. Het gaat om slimme toestellen van de beste merken.

  • De DTCO 4.1 heeft de bekende hoge kwaliteit van Continental/VDO. Dankzij toepassing van de nieuwste onderdelen is hij nog sneller en gemakkelijker in gebruik. Tevens, net als de gehele automotive markt, is er veel aandacht voor cyber security. 

    De belangrijkste veranderingen ten opzichte van de voorganger, de DTCO 4.0 :

    • Geïntegreerde NUTS niveau 0 map met landgrensovergangen 

    De bestuurder hoeft bij het passeren van een landsgrens niet meer de landcode in te toetsen van het land dat hij in rijdt. De DTCO 4.1 zal landsgrenspassages automatisch registreren met behulp van de digitale grenskaarten.

    • Verplichting tot het kunnen updaten van tachograaf software en digitale kaart

    Om wildwas aan verschillende tachograaftypes te voorkomen, heeft de EU besloten dat voor feature updates, bug fixes, verbeteringen enz… de tachograaf te updaten moet zijn (zolang een hardware verandering niet nodig is). Bij VDO tachografen was dit al een standaardoptie bij de vorige generatie tachografen.

    • Gebruik van Galileo positieauthenticatie (OSNMA)

    Alle geregistreerde posities dienen OSNMA geauthenticeerd te zijn. Deze feature is vooralsnog alleen beschikbaar via de Galileo satellietsystemen en heeft tot doel positiemanipulatie (ook bekend als o.a. "Spoofing" en "Meaconing") tegen te gaan. Omdat de wetgeving zich vooral richt op Cabotage, is het registreren van posities steeds belangrijker aan het worden.

    Denk aan:

    het land van het voertuig - het beginland en eindland van de dienst- grensovergangen- laad-en losposities- 3 uur cumulatieve rijtijdpositie

    • Interne snelheids-/bewegingssensor

    Naast de KITAS-sensor en GNSS zal de tachograaf een onafhankelijke bewegingssensor bevatten.  

    • Low Energy Bluetooth 5.0 (of hoger) verplicht

    De EU stimuleert een vrijere markt voor applicaties die interactie hebben met de tachograaf. Hierdoor kunnen er applicaties ontwikkeld worden voor allerlei verschillende toepassingen.  

    Voor werkplaatsen zal de ijkapparatuur niet via deze bluetooth met de tachograaf communiceren als het gaat om ijkgerelateerde zaken. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de Workshop Link, die jaarlijks ook gekalibreerd dient te worden.

    • Bidirectionele ITS-interface verplicht

    De in de Gen2v1 nog slechts facultatieve ITS (Intelligent Transport System) is nu verplicht gesteld. De set van ITS-gegevens is beschreven en applicaties kunnen van deze gegevens gebruikmaken.

    • Registratie laad-/losmomenten

    Zie hierboven bij: Gebruik van Galileo-positieauthenticatie (OSNMA). Men dient laad~en losmomenten te kunnen aangeven in de tachograaf.

    • Registratie standaard vervoertype

    Bij het kalibreren van een voertuig dient de werkplaats het standaard laadtype te kunnen aangeven. Deze informatie wordt ook op de installatieplaat geplaatst

    • Voldoen aan UNECE-cybersecurity voor automotive

    De automotive industrie wordt steeds meer verbonden met externe systemen (bluetooth, wifi) en daarmee steeds meer blootgesteld aan cybercriminelen. De UNECE beheert de aanpassingen die de gehele automotive industrie moet doorvoeren om  deze aanvallen zo veel mogelijk te voorkomen.

    • Nieuwe bestuurders-, werkplaats-, controle- en bedrijfskaarten(Gen 3 kaarten genoemd daar dit inmiddels de 3e generatie kaarten betreft)

    Niet alleen wordt er nieuwe data geschreven op diverse kaarten (bestuurderskaarten, werkplaatskaarten,…), maar ook is de capaciteit voor het opslaan van activiteiten bijna verdubbeld. De nieuwe Gen3 kaarten hebben daarvoor een grotere opslag capaciteit gekregen.

  • De SE5000 Smart 2 tachograaf van Stoneridge zorgt ervoor dat chauffeurs en wagenparken voldoen aan de nieuwste Europese voorschriften voor tachografen. Deze nieuwe tachograaf is ontworpen om te voldoen aan de eisen die in augustus 2023 van kracht zijn gegaan en zorgt voor een naadloze overgang voor chauffeurs en bedrijven, omdat de menustructuur hetzelfde is als de huidige versie.

    De SE5000 Smart 2 tachograaf van Stoneridge beschikt over een breed scala aan nieuwe functionaliteiten, zoals:

    • Geautomatiseerde invoer van vertrek- en bestemmingsland wanneer de kaart 's nachts ingevoerd blijft

    • Een vereenvoudigde procedure voor handmatige invoer

    • Bedrijven kunnen de software bijwerken om te voldoen aan toekomstige wettelijke wijzigingen en aangepaste functionaliteiten

    De tachograaf is ontworpen met zowel chauffeurs als wagenparken in gedachten. Het maakt het voor chauffeurs gemakkelijk om hun rijtijden, rusttijden en pauzes te monitoren en geeft bedrijven direct toegang tot gegevens over hun wagenpark om te voldoen aan de wettelijke eisen. Stoneridge biedt ook bedrijven toegang tot het webgebaseerde tachograafanalyse-systeem OPTAC3 voor rapportage en analyse van gegevens.

    Belangrijke kenmerken van de SE5000 Smart 2 tachograaf zijn onder andere:

    • Een gebruiksvriendelijke interface vergelijkbaar met die van de vorige versie, waardoor een naadloze overgang voor chauffeurs wordt gegarandeerd.

    • Verschillende updates met betrekking tot rusttijden tijdens veerbootovertochten en bemanningsoverdrachten

    • De implementatie van een 12-daagse regel voor internationale busreizen

    • Geautomatiseerde vertrek-/aankomstlogboekgegevens wanneer de kaart 's nachts ingevoerd blijft.

    De SE5000 Smart 2 tachograaf geeft wagenparken de mogelijkheid om op afstand kaartdownloads te beheren (afhankelijk van de telematica) en de details van de bedrijfskaartvergrendeling te bevestigen via een print-out of display. Werkplaatsen kunnen de software eenvoudig bijwerken voor tachografen en tools voor gegevensanalyse, zoals het webgebaseerde tachograafanalyse systeem OPTAC3.

Volgende
Volgende

IJKEN